22.04.2009

Utstilling i Harstad

Det var med forventning i hjertet og veterinærattest i veska at vi kjørte til Harstad for å delta på internasjonal hundeutstilling den 19. april. Det skulle bli Lady sin første utstilling i juniorklasse, og i konkurranse med en hel haug med flotte sheltier fra fjern og nær. Vi visste at det skulle komme store oppdrettere fra alle kanter av landet, ja, til og med fra Sverige, så vi hadde lagt lista ganske lavt. I bilen på vei til Harstad snakket vi om at vi skulle være fornøyd dersom hun over hodet ble plassert. Jeg var i grunnen aller mest spent på hvordan dommeren kom til å se på den skjeve foten. Jeg tør liksom ikke å tro på at dommerne ikke lar seg påvirke av at foten er skjev. Det vises ikke så godt fra siden, men når man ser henne forfra, så er det ingen tvil om at hun er litt "deformert". Heldigvis halter hun ikke, hadde hun det gjort, så hadde det jo ikke vært noen vits i å vise henne.

Dommer var Grethe Bergendahl. Da Lady sto på bordet, sa dommeren til meg at jeg ikke måtte regne med at det i en konkurranse ble tatt hensyn til foten; helhetsinntrykket ville uansett bli påvirket. Jeg påpekte at skaden tross alt ikke var genetisk, noe hun sa seg enig i (hun kunne jo ikke annet). Likevel tenkte jeg at løpet var kjørt, og at vi kom til å gå ut med blått. Overraskelsen var derfor stor da hun fikk rød sløyfe, og vi kunne fortsette å konkurrere. Da hun skulle plassere hundene i klassen, ventet jeg på at hun skulle komme å ta meg i hånden, og vise meg ut av ringen. Men neida - hun plasserte Lady som nr. 3 i juniorklassen, og jeg ble både overrasket og veldig glad. Vi fikk ikke CK, men pyttsann, det gjorde ingen ting, vi er fornøyd med at vi over hodet ble plassert - slik målet vårt var. Og kritikken var jo veldig bra. Så alt-i-alt er vi fornøyd - og egentlig var vi bare glad for at vi kunne begynne å kjøre hjem... det var skikkelig dritvær, med tett sneføyke, og vi hadde hørt rykter om at ferga var innstilt.

Her er et bilde av Lady fra utstillingen:



Kritikken:

"Utmerket type. Bra hode og uttrykk. Noe steil skulder. Velutviklet kropp med bra overlinje. Bra bakbensvinkler. Helhetsinntrykket ødelegges noe av tidligere skade."

1 kommentar:

Josefina sa...

Hejsan!

Titta i min blogg så finns något till dig ;D

Kramiz Jojo (och Wilmer)